RUPA-
RUPA
A.
Adat
Istiadat Mangsa Kakandungan
1. Opat
Bulanan
Masarakat Jawa Barat
baheula nganggap awéwé anu keur kakandungan dua atawa tilu bulan saukur nyiram.
Saenggeus liwat ti tilu bulan karék bisa di sebut hamil. Opat Bulanan teh
ngabogaan tujuan méré béja ka tatangga jeung baraya yén awéwé éta téh bener –
bener keur hamil.
Masarakat percaya yén
dina opat bulan waktu na roh di tiupkeun kana janin di jero kandungan. Opat
bulanan biasana sok ku pangajian, pangajian éta téh tujuanna keur ngadoakeun
kasampurnaan fisik, kaséhatan sareng kasalametan orok.
2. Tingkeban
(Upacara Tujuh Bulan)
Tingkeban di
laksanakeun waktu keur kakandungan dina tujuh bulan. Tingkeban dilakuken aya
tujuan na nyaéta supaya orok jeung indungna salamet keur mayunan poe ngajuru.
Dingaranan Tingkeban,
sabab “tingkep” hartina tutup. Tutup ngabogaan harti yén awéwé hamil nu geus
tujuh bulan teu meunang ngalakuken hubungan suami istri. Salain ti éta awéwé
hamil teu meunang barang gawé anu beurat-beurat sabab kakandungan na geus
ngagedéan.
Tingkeban biasana
ngayakeun pangajian nu macakeun ayat suci Al-Quran, misal na surat Yusuf,
Maryam jeung surat Lukman. Salain éta, aya sababaraha urang deui nu sok
ngalaksanakeun tradisi ngabersihan awéwé hamil ku cai kembang tujuh rupa, di
mandikeun ku baraya sacara piligenti.
Pas di guyurken anu
ka tujuh, belut di asupken nepi ka beuteng éta awéwé hamil, anu tujuanna supaya
pas ngalahirkeun orok na leueur kos belut.
3. Salapan
Bulan
Adat ieu di lakukeun
pas umur kandungan geus salapan bulan. Adat ieu biasana sok aya pangajian anu tujuanna
supaya orokna bisa buru buru lahir ka dunya bari salamet.
4. Reneuh
Munding
Upacara ieu bakal di
lakonan mun umun kandungan geus salapan bulan tapi can ngajuru keneh.
B.
Adat
Istiadat Babaran jeung Mangsa Bayi
1. Miara
Tembini
Adat ieu dilakukeun
keur ngahormatan tali ari-ari. Upacara ieu dilakukan sabab dianggap bagean ti
kuluarga orok, tah pas miceun tali ari ari gé ulah sambarangan miceun, biasana
sok di kubur atawa di tendeun dina para hawu.
2. Nenjrag
Bumi
Upacara ieu dilakuken
ku cara nembrak ku palu, tujuan na supaya orok henteu rewasan mun ngadenge
sora.
3. Puput
Puser
Adat ieu di lakonan
mun tali ari ari na geus lepas, kudu di salametkeun.
4. Ekah
Adat ieu dilakuken
sakumaha anu diajarkeun ku agama islam, tujuan na keur ngabales anugrah ti ALLAH
swt. nyaéta budak. Biasana dilaksanakeun
mun umur orok na 7 poe, 14 poe, atawa bisa ogé 21 poe. Umumna kolot budak
mencit domba 2 lamun budak na lalaki, 1 mun budak na awéwé.
5. Nurunkeun
Adat ieu dilakukeun
pas orok mimiti nicak buruan imah, tujuan na supaya orok gampang nyesuaikeun
diri na jeung méré nyaho ka tatangga jeung baraya yén orok geus bisa diajak ka
luar imah.
6.
Upacara Cukuran/Marhabaan
Upacara
cukuran dimaksudkeun keur ngabersihkeun rambut orok tina sagala macam najis.
Upacara cukuran/marhabaan mangrupikeun ungkapan sukur ka Allah swt. Upacara
cukuran dilaksanakeun pas umur orok 40 dinten.
C.
Upacara Masa Kanak-kanak
1.
Upacara Gusaran
Gusaran nyaeta
ngaratakeun gigi budak awewe, maksudna meh budak gigi budak eta rata tur tambah
geulis. Upacara Gusaran dilaksanakeun lamun budak awewe geus 7 taun.
Upacara
dimimitian ku didandanan, terus ngabacakeun doa sareng solawat nabi Muhammad
saw. Geus kitu indung beurang ngalaksanakeun gusaran, lamun tos beres disawer.
Biasana, dina upacara gusaran sok dilaksanakeun tindikan, nyaeta ngabolongan
cepil kanggo masang anting.
2.
Upacara Sepitan/Sunatan
Upacara
sunatan dilakukeun sangkan alat vitalna beresih tina najis. budak nu tos
ngalakukeun upacara sepitab/sunatan dianggap atos ngalaksanakeun salah sahiji
syarat islam. Upacara sepitan budak awewe dilakukeun dina waktu orok,
sedengkeun budak lalaki biasana dina umur 6 taun.
Upacara
mimitina budak dimandian atawa dikeueum dina kolam, terus dipangku ka halaman
keur disunatan ku paraji (bengkong). Hayam jago dipencit kanggp bela, pepetasan
disunut, sabari tatabeuhan. Tidinya tamu
undangan nyecep ka budak nu disunatan. Dina upacara ieu, aya hiburan sapertos
wayang golek, sisingaan, atau tatarian.
D.
Upacara
Adat Kapapaitan
Aya sababaraha ritual Jawa Barat keur jelema anu geus tilar dunya.
Adat na nyaéta ngamandikeun mayit, ngakafanan mayit, nyolatkeun, nguburkeun,
nyusur tanah, tahlil.
Tahlil biasana sok dilakuken poé ka hiji di sebut poénan
atawa nyusur tanah, poé katilu disebut tiluna, poé ka tujuh di ebut tujuhna, poé
ka opat puluh di sebut matang piluh, poe ka saratus disebut natus, sataun disebut
mendak taun jeung poé ka sarébu disebut newu.
E.
Upacara
Adat Tani
1. Seren
Taun
Adat ieu di lakukeun
pas ngakut paré ti sawah ka leuit maké alat husus anu disebut rengkong
maké iringan music tradisional nu di tabeh.
2. Kawin
Tiwu
Kawin tiwu nyaéta sabatang
tiwu dikawinkeun jeung tiwu séjénna, tujuanna nyaéta ngungkapkeun rasa sukur ka
Gusti kana naon anu geus di panen keun jeung permohonan supaya hasil tataneh
kaharep na lewih alus.
3. Ampih
Pare
Adat ieu di lakukeun
pas nendeun pare ti sawah ka leuit.
4. Ngarot
Ngarot nyaeta upacara
nu dilakukeun pas waktu ngamimitian melak.
5. Sedekah
Bumi
Sedekah bumi téh nyaéta
bentuk rasa sukur ka Gusti anu tos masihan hasil bumi nu melimpah.
6. Pesta
Laut
Pesta laut nyaéta
bentuk rasa sukur ka Gusti anu tos masihan hasil laut jeung doa supaya nelayan
dibéré kasalametan jeung kaséhatan.
7.
Mapag hujan
Kasenian Ketuktilu
Mapag Hujan mangrupa kasenian anu geus
dilaksanakeun saprak 100 taun ka tukang. Sabenerna kasenian ieu dipaké lain
ngan pikeun ngabagéakeun usum hujan waé kasenian ieu ogé dilaksanakeun waktu
talari ngocorkeun cai ti walungan ka sérang atawa ngabeungkat, melak paré atawa
Mapag Dewi sri, sarta waktu panén sarta syukuran di désa kampung Ujung.
F.
Adat
Samemeh Akad Nikah
1. Nendeun
Omong
Nendeun omong nyaéta
datangna pihak lalaki ka imah pihak awéwé keur silaturahmi jeung pendekatan
2. Ngalamar
Ngalamar nyaéta
datangna pihak lalaki ka imah pihak awéwé keur ngalamar wanoja. Biasana sok
bari ngabahas poe nu alus keur ngawinkeun.
3. Seserahan
Seserahan nyaéta
pihak lalaki nyerahkeun ka calon minantu unduk ngawin wanoja. Pas adat ieu
biasana pihak lalaki sok mawa duit, persiasan, kosmetik, kué, bolu jeung sajabana
sasuai jeung kamampuan pihak lalaki.
4. Ngeuyeuk
Seureuh
Ngeuyeuk seureuh asal
kecapna tina paheuyeuk-heuyeuk jeung beubeureuh/ panutan/ kabogoh, hartina
babarengan ngurus/migawe hiji pagawean anu hasilna rapih tur hade. Ngeuyeuk
seureuh saenyanamah ngadidik kumaha carana rumah tangga boh lahirna boh batina.
Ceuk cohagna mah pendidikan anu ngandung unsure nu serem.
G.
Adat
Saenggeus Akad Nikah
1. Munjungan/Sungkeman
Ieu dilaksanakeun
sabada akad nikah, yen dina ngawangun rumah tangga, urang moal tiasa leupas
tina pangjurung sareng doana ti indung bapa, indung tunggulna rahayu, bapa
catang nu darajat, nyaah jeung deudeuh moal pegat najan tos katalian ku
beungkeutan raki rabi.
2. Sawer
Sawer dilakukeun ku
cara ngawurkeun duit récéh, duit kertas,
kembang, béas konéng, jeung dua buah tékték
jeung permén terus di awurken ka pangantén terus dipulung ku tamu undangan.
3. Nincak
Endog
Nincak endog biasana
sok dilaksanakeun saenggeus di sawer. Dina palaksanaanna, panganten awewe
ngabakar tungtung harupat terus dipiceun. Tidinya panganten lalaki nincak endog
teras sukuna diberesihan ku cai tina kendi ku panganten awewe sarta kendina
dipiceun dugi hancur.
4. Buka
Pintu
Buka pintu biasana
sok dilaksanakeun saenggeus Nincak endog. Panganten awewe abus ka imah
sedengkeun panganten lalaki nungguan di luar, sanggeus panganten lalaki maca
sahadat panto dibuka sarta panganten lalaki dihaturan linggih.
5. Huap
Lingkung
Nyaéta upacara anu
dimaksudkeun keur pangantén supaya bisa méré rido, iklas, tanpa batas.
6.
Seserahan
Seserahan éta sabenerna mangrupa
simbolisasi ti pihak lalaki minangka wangun tanggung jawab ka pihak kulawarga
wanoja. Pikeun adat istiadat Jawa, seserahan biasana dibikeun dina waktu
peuting midodareni atawa pikeun adat istiadat Sunda, seserahan biasana dibikeun
dina waktu ngeuyeuk seureuh. Tapi teu
arang anu méré seserahan dina waktu akad nikah.
0 komentar:
Posting Komentar